Indrivningsprocessen

Indrivningen av en obetald faktura framskrider i allmänhet i två veckors intervaller. Ju mer tid det går från den ursprungliga förfallodagen, desto större blir kostnaderna.

Borgenären (fordringsägaren) kan skicka en betalningspåminnelse två veckor efter förfallodagen. När två veckor har gått från förfallodagen för den första betalningspåminnelsen, kan borgenären skicka en andra påminnelse.

Om skulden inte betalas efter den andra påminnelsen, överför borgenären i allmänhet fakturan till en indrivningsbyrå. Indrivningsbyrån kan skicka det första betalningskravet fyra veckor efter den ursprungliga förfallodagen. Skulden kan överföras till utsökning tidigast två månader efter den ursprungliga förfallodagen.

Steg i indrivningen

En tillgänglig pdf av figuren kan laddas ner här (.pdf)

TVN_PerinnanVaiheet_SV

Varje steg i indrivningen medför kostnader som läggs till den ursprungliga fakturan. Efter förfallodagen kan borgenären driva in ränta enligt avtalet i form av dröjsmålsränta i 180 dagar. Om ingen annan ränta avtalats för skulden är dröjsmålsräntan 10,5 procent (den referensränta som fastställts enligt räntelagen 3,5 % + 7 % tilläggsränta, gäller 1.1.–30.6.2025).

Exempel på hur dröjsmålsräntan och indrivningskostnaderna bildas

Om dina skulder går till indrivning

Vissa saker kan verka krångliga och svåra, men de blir enklare att förstå om du sätter dig in i dem. Ju snabbare du agerar, desto mindre blir risken för onödiga kostnader. Oskött ekonomi leder lätt till mer komplicerade problem.

De flesta mår bättre av att reda ut situationen, även då den verkar omöjlig. Indrivningen av fakturor och skulder skapar oro, och det är vanligt att de som dras med ekonomiska problem inte vågar öppna sina brev. Men det lönar sig att greppa problemen så snart som möjligt.

  • Öppna alla brev du får och läs dem noga. I breven får du anvisningar och råd om hur du kan hantera olika situationer. I dem kan det också finnas tips om rådgivningstjänster.
  • Sortera breven enligt fakturerare, skuld eller ärendenummer. Antalet betalningsuppmaningar och kravbrev kan kännas stort, men spara dem ändå. När du har alla brev sparade är det lättare att åtgärda eventuella missförhållanden som kan komma fram senare.
  • Om du anser att en faktura är omotiverad eller att indrivningen av en fordran är obefogad, ta itu med olägenheten så fort som möjligt genom att kontakta avsändaren av fakturan. Du kan reklamera en omotiverad faktura. (Konkurrens- och konsumentverket)
  • Förhandla med indrivningsbyrån om förlängning av betalningstiden eller om en betalningsplan.
  • Om fakturan eller krediten i sin helhet har förfallit till betalning kan du begära att den frivilliga indrivningen avbryts och att ärendet överförs till utsökning. Genom att lämna in denna begäran kan du undvika kostnader för frivillig indrivning och påskynda överföringen av skulden till utsökning. Begäran ska vanligtvis göras skriftligen till den indrivningsbyrå eller fakturerare som sköter ärendet.
  • Regionförvaltningsverket övervakar att indrivningsbyråerna iakttar lagen och god indrivningssed. Bekanta dig med de vanligaste frågorna.
  • Du har rätt att en gång under 12 månader avgiftsfritt få ett saldointyg över dina skulder. De största indrivningsbyråerna har e-tjänster där du gratis kan kontrollera beloppet av de skulder som ska drivas in. E-tjänsterna fungerar med nätbankskoder eller något annat certifikat.
  • I frågor som gäller indrivning kan du be om råd av Ekonomi- och skuldrådgivningen, Garantistiftelsen eller Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning.

När kan en skuld övergå till utsökning?

Skulden kan överföras till utsökning tidigast cirka två månader efter den ursprungliga förfallodagen, när två veckor har förflutit från indrivningsbyråns andra betalningskrav.

Om du vill kan du påskynda överföringen av skulden till utsökning genom att be borgenären avbryta indrivningen. En förutsättning för att avbryta indrivningen är att skulden i sin helhet har förfallit till betalning.

Statens eller kommunens fakturor samt obligatoriska försäkringspremier

Fakturor från staten eller kommunen och obligatoriska försäkringspremier är i allmänhet utmätningsbara utan tingsrättens beslut. Borgenären kan föra dessa fakturor till utsökning när de tidigare faserna i indrivningen, såsom betalningspåminnelser, har genomförts.

Övriga fakturor

En borgenär kan ansöka om utmätning av andra skulder än skulder till staten eller kommunen först när tingsrätten har gett en skulddom om dem.

En borgenär eller indrivningsbyrå kan genom stämningsansökan hos tingsrätten söka en dom i ett fordringsmål. Tingsrätten skickar dig borgenärens stämningsansökan som du bör läsa omsorgsfullt. Om du inte håller med om uppgifterna i ansökan, kan konsumentrådgivningen eller ekonomi- och skuldrådgivningen hjälpa dej med att formulera ett svar. Du har möjlighet att be om extra tid för att svara.

Information på andra webbplatser

Mer information om indrivningsprocessen finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats

Vanliga frågor om indrivning finns på Regionförvaltningsverkets webbplats