Personuppgiftsincident vid Rättstjänstverket

Pressmeddelande
Rättstjänstverket

En omfattande personuppgiftsincident riktad mot den egna personalen har framkommit vid Rättstjänstverket. Det inträffade berodde på en felaktig tolkning av lagen och upptäcktes i den interna processen.

Personuppgiftsincidenten inträffade när Rättstjänstverket bad Suomen Asiakastieto om kreditupplysningar om sina anställda som en del av förebyggandet av risker. De anställdas kreditupplysningar borde inte ha utretts. Kreditupplysningar kan granskas endast i vissa situationer, som när en person rekryteras till uppgifter där självständig ekonomisk prövningsrätt används.

Felet upptäcktes den 14 november. Alla felaktigt erhållna uppgifter har raderats från Rättstjänstverkets ärendehanteringssystem den 17 november och alla som deltagit i behandlingen har instruerats att radera uppgifterna. 

Rättstjänstverket har den 17 november anmält personuppgiftsincidenten till dataombudsmannens byrå.

Cirka sexhundra anställda vid ämbetsverket berörs

Personuppgiftsincidenten berör hela personalen vid Rättstjänstverkets intressebevakning och ekonomiavdelning, sammanlagt cirka 610 personer.

Risken för missbruk av personuppgifter bedöms vara liten och det inträffade förutsätter inga åtgärder av dem som är föremål för personuppgiftsincidenten.

Målet är att minska riskerna

Målet med granskningen var att försöka identifiera omständigheter som kan öka risken för missbruk hos arbetstagaren. Ett sådant kan till exempel vara betydande ekonomiska problem hos arbetstagaren.

Rättstjänstverket utvärderar och utvecklar den interna kontrollens funktionalitet för att den interna kontrollen effektivt ska förebygga att riskerna i anslutning till huvudmännens medel realiseras.

Rättstjänsten beklagar det inträffade.

Mer information:

generaldirektör Marjo Kurki, intervjuförfrågningar till Rättstjänstverkets medietelefon, tfn 0295 652 088 (mån–fre kl. 9–16).

Mera meddelande