I Rättstjänstverkets strategi är kunden huvudperson
Rättstjänstverket har färdigställt sin första strategi. Enligt den är kärnan i ämbetsverkets verksamhet att tillhandahålla rättstjänster i olika livssituationer. Detta är den första strategin för ämbetsverket som inledde sin verksamhet den 1 januari 2025.
”Strategin belyser ämbetsverkets mål att betjäna kunderna på bästa möjliga sätt. Vi finns till för människorna. Vi vill främja rättsskyddet i vardagen och på så sätt för vår egen del bygga ett rättvist samhälle”, säger Rättstjänstverkets generaldirektör Marjo Kurki.
”Jag är särskilt glad över att vår personal bidrog med en stor insats i beredningen av strategin. Personalen är vår största resurs. I strategin syns vår ambition att vara en bra arbetsplats för vår personal.”
Rättstjänstverkets vision är smidigt, mänskligt och ansvarsfullt rättsskydd. Strategin består av fem prioriterade områden. De prioriterade områdena är:
- Vi utvecklar kundtjänsten.
- Vi stärker arbetstagarnas och arbetsgemenskapens välbefinnande, utveckling och växelverkan.
- Vi effektiviserar processerna.
- Vi utnyttjar information och teknologi för att effektivisera verksamheten.
- Vi ökar kännedomen.
Rättstjänstverket inledde strategiarbetet våren 2025. Ämbetsverkets personal deltog i utarbetandet av strategin via enkäter och arbete i workshopar.
Mer information:
Generaldirektör Marjo Kurki, intervjuförfrågningar via Rättstjänstverkets presstelefon, 0295 652 088 (mån.−fre. kl. 9–16)