Asiointi ja asiointikanavat
Voit hakea oikeusapua miltä tahansa oikeusaputoimistolta asuinpaikastasi riippumatta. Käytännöllisintä on asioida lähimmässä toimistossa.
Oikeusaputoimistoja on 23 (ml. Ahvenanmaan oikeusapu- ja edunvalvontatoimisto), ja ne sijaitsevat yleensä käräjäoikeuspaikkakunnilla. Oikeusaputoimistolla voi tarvittaessa olla useampi kuin yksi toimipaikka. Toimistoissa työskentelee julkisia oikeusavustajia ja oikeusapusihteereitä.
Oikeusapuhakemuksessa antamiesi tietojen perusteella oikeusaputoimisto tekee päätöksen siitä, onko sinulla oikeutta oikeusapuun.
Oikeusaputoimistoon voit ottaa yhteyttä sähköisesti, puhelimitse tai käymällä paikan päällä.
Oikeusavun sähköinen asiointi
Sähköisessä asiointipalvelussa voit tehdä alustavan laskelman siitä, oletko oikeutettu oikeusapuun sekä tehdä oikeusapuhakemuksen. Voit halutessasi tallentaa oikeusapuhakemuksen keskeneräisenä ja jatkaa sen tekemistä myöhemmin.
Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli sinun ei ole mahdollista kirjautua asiointipalveluun, voit hakea oikeusapua oikeusaputoimistosta.
Oikeusavun alustavan laskelman teko ei edellytä kirjautumista.
Avustajat ja puolustajat voivat palvelussa tehdä asiakkaansa puolesta hakemuksen sekä esittää palkkio- ja kuluvaatimuksensa valtion varoista.
Tulkit ja kääntäjät voivat palvelussa laatia laskuerittelyn ja toimittaa sen tuomioistuimeen tai oikeusaputoimistoon.
Sähköinen asiointipalvelu toimii parhaiten Chrome- ja Firefox-selaimilla. Muita selaimia ei tueta.
Kysy chatissa
Oikeusavun valtakunnallisessa chat-palvelussa voit saada yleistä neuvontaa ja ohjausta. Klikkaa sivun alakulmassa sijaitsevaa chat-painiketta, ja keskustele nimettömästi. Palveluun ei tarvitse kirjautua, ja neuvonta on yleisluontoista. Chat palvelee niissä tilanteissa, kun tarvitset yleistä neuvontaa yksittäisissä kysymyksissä. Chat on avoinna ma-pe klo 10-12.
Puhelinneuvonta
Voit ottaa yhteyttä puhelimitse aukioloaikojemme puitteissa. Oikeusaputoimistojen puhelinnumerot ja aukioloajat löytyvät yhteystiedoista. Puhelun hinta määräytyy soittajan oman sopimuksen mukaan.
Oikeusapuohjaus
Oikeusaputoimistojen kokeneet sihteerit auttavat löytämään apua oikeudellisiin ongelmiin ajoissa – ennen kuin ne kehittyvät vaikeiksi hallita. Sihteerin kanssa voi pohtia, onko syytä kääntyä lakimiehen puoleen vai voiko jokin viranomainen tai muu taho olla avuksi. Puhelimessa kerrotaan, mistä asiasta löytyy lisätietoa ja esimerkiksi sen hoitamista helpottavia lomakkeita.
Oikeudellinen puhelinneuvonta
Oikeusaputoimistojen julkiset oikeusavustajat antavat oikeudellista puhelinneuvontaa siihen soveltuvissa asioissa. Puhelinneuvontaa varten varataan aika. Puhelinajan saamiseksi otathan yhteyttä toimipaikkoihimme.
Etäpalvelu
Aika etätapaamiseen sovitaan etukäteen soittamalla oikeusaputoimistoon. Samalla selviää voiko asian hoitaa etätapaamisena. Ota yhteyttä haluamaasi toimistoon etätapaamisen järjestämiseksi. Katso Oikeusaputoimistojen yhteystiedot.
Oikeusaputoimistojen etäpalvelu tarkoittaa, että asiakas saa oikeusavun palveluja etäyhteyden välityksellä. Etätapaamisessa voi asioida oikeusapusihteerin ja oikeusavustajan kanssa samalla tavoin kuin toimistossakin.
Etätapaamisessa oikeusavun asiakas voi saada neuvontaa, neuvotella ja valmistella asiakirjoja oikeusavustajan kanssa tai valmistautua oikeusavustajan kanssa oikeudenkäyntiin.
Etätapaaminen ei sovellu sellaisiin tapaamisiin, joissa asiakirjaan tarvitaan sekä asiakkaan että avustajan allekirjoitus yhtä aikaa. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi testamentin allekirjoitus, jossa oikeusaputoimiston henkilökunta todistaa allekirjoituksen oikeaksi.